Assalamualaikum dan Selamat Menjengah ke laman blog matahati360.

Semoga dapat berkongsi ilmu, pandangan dan maklumat yang bermanafaat untuk semua. Laman ini akan membincangkan pelbagai topik yang menyentuh pelbagai isu berkaitan masyarakat. Terima kasih dan selamat berkomentar. Wasalam







Pages

Friday, October 21, 2011

Keramat Sebuah Hati



Hati merupakan paling istimewa dan sering menjadi intipan musuh (setan). Komposisi hati adalah nafsu dan akal yang diadun bersama untuk membentuk keperibadian manusia. Hati ibarat raja, apa sahaja yang dirasakan hati akan dipatuhi. Jika raja itu jujur dan baik maka ia akan memerintah dengan adil dan saksama. Tapi jika ia raja yang zalim maka ia akan memerintah dengan zalim dan kejam. Hati juga sentiasa berbolak balik dan tidak tetap.

Hati adalah anugerah Tuhan yang hanya diberikan kepada manusia. Hati adalah kalbu yang merupakan titik tolak dari apa yang akan, sedang dan telah kita kerjakan. Hati mampu menjadi tenang dan suci apabila kita beristiqamah dalam melakukan sesuatu yang baik. Hati akan menjadi kelam dan hitam bila kita terus menodainya dengan berbuat kejahatan dan maksiat.

Hati ibarat cermin. Cermin bagi cahaya Allah. Ketika cermin itu bersih maka ia akan memantulkan cahaya keilahian. Namun apabila cermin itu suram dan penuh dengan noda dan dosa, maka bagaimana mungkin cahaya boleh terpantul darinya. Jika hati dilimpahi cahaya Tuhan, maka ia akan dapat mengetahui rahsia -rahsia Tuhan.

Mata hatilah yang boleh melihat Allah. Kemurnian hati seseorang dapat menembusi hijab antara dia dengan TuhanNya. Dalam perjalanan hati seseorang akan selalu dicemari berbagai penyakit. Penyakit inilah yang akan mengotori kebersihan dan kemurnian hati seseorang. Takabbur dan sombong adalah penyakit yang sering menyerang hati kita. Ketika kita sombong maka sebenarnya kita sudah merasakan diri kita Tuhan.

Kita tidak berhak mendakwa bahawa segala keunggulan kita adalah milik kita sendiri. Semuanya adalah atas kehendak Nya. Sebesar-besar kuasa kita adalah berkat kuasanNya. Jangan sesekali kita menganggap semua yang ada pada kita adalah milik kita dan kita berhak mengatur segalnya tanpa sebuah perhintungan. Ini adalah satu kesombongan. Kesombongan inilah yang akan mempertebalkan hijab kita denganNya dan mengharamkan kita menjejaki kaki di syurgaNya. Dengan kesombongan ini juga akan menimbulkan rasa dengki dan iri hati pada hati kita.

Murnikanlah hati kita dengan berbuat baik sentiasa tanpa dikotori dengan sikap riak dan takabbur disamping berharap pada rahmat dan hidayah Allah agar memberi panduan ke jalan yang benar. Jangan kita menjadikan hati kita mati yang tidak dapat membezakan antara yang benar dan yang salah.

No comments:

Post a Comment