Assalamualaikum dan Selamat Menjengah ke laman blog matahati360.

Semoga dapat berkongsi ilmu, pandangan dan maklumat yang bermanafaat untuk semua. Laman ini akan membincangkan pelbagai topik yang menyentuh pelbagai isu berkaitan masyarakat. Terima kasih dan selamat berkomentar. Wasalam







Pages

Wednesday, October 26, 2011

Tarikh Keramat 11.11.11


Tarikh 11 November 2011 (11.11.11) kini jadi tarikh pilihan ramai kebanyakannya bagi pasangan yang akan berumah tangga pada tahun ini. Pagi tadi bersembang-sembang dengan Ustaz Abdullah dari Bahagian Nikah Kawin JAWI semasa Majlis 3 dalam 1 (Doa Selamat Tunai Haji, Aqiqah dan Tahlil Arwah) kat surau Al Muhajirin kat Kuarters Jln U-Thant.

Teman tanya Ustaz tentang program dia masa cuti sekolah nanti. Ustaz kata memang sibuk sekali dengan program nikah kawin bermula dari tarikh keramat 11.11.11. Tarikh itu jadi pilihan ramai bakal pengantin kata Ustaz Lah. Ada satu bakal pengantin dah pilih tarikh 11.11.11 dengan masa akad nikah jam 11.11 pagi dengan hantaran mas kawin sebanyak RM11,111.11 dan hantaran dulang sebanyak 11 dulang dengan 11 jenis. Wah semuanya dipilih dalam angka sebelas. Jangan la pulak nati dipilih masa untuk bersama isteri tepat jam 11.11 malam..hehehe. Lepas tue ditempah pulak nombor pendaftaran kereta WWW1111. Segalanya akan dipilih dengan angka 11.11 semata-mata untuk memahat memori dan sejarah dalam hidup. Tapi janganlah pulak pasang hasrat nak kawin sampai 11 kali pulak.
Apapun kita berdoalah semoga tarikh itu betul-betul menjadi tarikh keramat bagi mereka yang memilihnya dan bukannya jadi tarikh kiamat pulak.

Keramat atau Kiamat

Dalam dok kecoh-kecoh pasal tarikh keramat bagi orang yang nak kawin itu, ada juga dengar-dengar orang politik dok kecoh-kecoh pasal risau tarikh tu akan tarikh keramat atau jadi tarikh kiamat pulak. Sekarangkan sana sini semua orang dok cakap pasal pilihanraya umum ke 13. Tak kira orang politik, orang kampung, pemandu teksi malah remaja pun duk sibuk pasal nak tunggu tarikh hariraya yang akan menentukan masa depan negara dan sistem pemerintahan.

Ada yang mengandaikan bahawa tarikh itu adalah angka yang disukai oleh PM. Tapi itu hanya andaian sahaja. Betul atau tidak tak pasti lah. Semua orang boleh buat andaian dan tekaan tetapi yang dapat menentukannya adalah PM sendiri. Kita tunggu sajalah bila masanya akan tiba nanti.

Kata sesetengah orang yang membuat andaian, tarikh itulah masa yang sesuai untuk BN adakah PRU13 kerana ramai orang yang pergi haji belum balik lagi. Katanya kerana kebanyakan yang pergi tunai haji tu ramai pulak yang sokong PAS. Jadi inilah kesempatan terbaik untuk mengurangkan undi pembangkang. Betulkah ramai yang pergi tunai haji tu ramai penyokong tegar PAS. Rasa-rasanya tidak tepat pendapat tu kot. Rasanya penyokong BN pun ramai juga. Yang pasti rasanya tidak ada la pulak yang pergi tunai haji tu dari kalangan penyokong MCA, MIC, DAP dan Makkal Shakti. Tak tau lah pulak kot-kot kalau ada juga yang pergi tunai haji.

Dalam dok sembang-sembang pasal ini, ada juga yang berpandangan pulak tidak mungkin tarikh itu jadi pilihan PM kerana dekat sangat dengan tarikh Hari Raya Korban dan takkan lah PM nak adakah PRU13 dalam masa hari raya pulak, nati bertambah panjang pulak hari raya tue nanti. Mula dari 6 November hingga 11 November. Banyaklah pulak lembu dan kambing yang akan jadi korban pilihanraya bukannya korban hari raya.

Entahlah sama da tarikh tu tarikh keramat atau kiamat bagi parti tertentu jika diadakan pilihanraya pada hari tersebut. Tetapi melihat kepada senario fitnah menfitnah pada masa ini macam la pulak dunia dah dekat nak kiamat. Kerana salah satu alamat nya adalah timbul fitnah bergelombang-gelombang seperti gelombang laut, banyak berlaku pergaduhan dan persengketaan, mata pencarian tidak dapat dibezakan yang mana halal dan haram, manusia berlumba-lumba kumpul kekayaan, banyak berlaku perzinaan dan sebagainya. Harap-harapnya keramat yang muncul. Kita berserah pada Allah sahaja lah.

Lagipun katanya 11 November tu hari jumaat tak sesuai untuk tarikh PRU13, tapi kalu tarikh untuk kahwin amat sesuai sekali kerana sempena mengambil berkat penghulu segala hari. Barangkali kalau tarikh 11.11.11 itu dipilih sebagai hari penyatuan umat Islam sangat bagus dan sesuai sekali. Bukan sekadar jadi pilihan bagi penyatuan dua insan bercinta sahaja pada hari itu atau penyatuan dua buah keluarga. Molek kiranya kalu tarikh tue diperkembangkan kepada penyatuan dua golongan yang bersengketa dalam satu arena.

Pasal PRU13 ni jugak, berbagai-bagai cerita dah keluar samada yang betul atau fitnah, semata-mata nak pengaruhi penyokong dan tagih simpati pengundi untuk undi parti masing-masing. Sebagai umat Islam adalah wajib bagi kita menapis segala bentuk maklumat yang disebar dan kita terima dengan hati-hati supaya tidak terlibat dalam perbuatan maksiat yang mendatangkan kerosakan kepada masyarakat dan negara. Bila tiba masanya buatlah pilihan yang tepat demi kebaikan semua bukan demi kepentingan kita atau parti kita sahaja tetapi demi semua.

Sebenarnya tarikh 11.11.11 tu sangat cantik bagi orang yang nak kahwin kerana jatuh pada hari Jumaat iaitu hari perhimpunan dan perpaduan. Jika pertemuan pertemuan para nabi pada hari Jumaat, maka begitulah juga Allah swt menjadikan pertemuan umat Muhammad SAW pada hari yang sama, iaitu ketika melakukan solat Jumaat.

Bagi bakal pengantin yang memilih hari itu sebagai hari penyatuan sah sebagai suami dan isteri memang sungguh molek sekali kerana telah diriwayatkan oleh Anas bin Malik bahawa Rasulullah SAW ketika ditanya tentang hari Jumaat. Maka Baginda berkata " Hari Jumaat adalah hari silaturrahim dan pernikahan" Kemudian sahabat bertanya lagi "Mengapa demikian ya Rasulullah?". Baginda menjawap "Kerana para anbiya' pada masa lalu melaksanakan pernikahan pada hari tersebut". Jadi sungguh cantiklah tarikh Jumaat itu 11.11.11.

Apa- apa sajalah yang orang nak kata, namun yang penting kita berharap dan berdoa kepada Allah agar semua pasangan bakal pengantin yang akan bersatu hati pada tarikh 11.11.11 tersebut dirahmati serta dicurahkan kebahagiaan hingga ke akhir hayat dan dapat melahirkan zuriat yang menjadi pemimpin yang akan membawa kebaikan dan manafaat kepada seluruh umat Islam dan dunia umumnya. Amin.

No comments:

Post a Comment