Assalamualaikum dan Selamat Menjengah ke laman blog matahati360.

Semoga dapat berkongsi ilmu, pandangan dan maklumat yang bermanafaat untuk semua. Laman ini akan membincangkan pelbagai topik yang menyentuh pelbagai isu berkaitan masyarakat. Terima kasih dan selamat berkomentar. Wasalam







Pages

Friday, October 21, 2011

Kuasa Sebuah Hati

" Allah kurniakan kita sepasang mata untuk melihat, sepasang kaki untuk berjalan, sepasang tangan untuk bekerja, sepasang telinga untuk mendengar, tetapi mengapa Allah memberi kita hanya satu hati sahaja? adakah kita perlu mencari pasangannya".

Hati.. walaupun satu tetapi ialah pusat kuasa bagi seorang manusia. Ia amat berkuasa dalam mempengaruhi seluruh kehidupan seorang manusia. Gabungan hati dan akal yang baik maka baiklah kehidupannya dalam melawan nafsu yang sentiasa berperang dengannya.

Nasihat Ibnu Qayyim ;

Di dalam hati manusia ada kekusutan dan tidak akan terurai kecuali melaksanakan kehendak Allah swt.


  • Di dalam hati manusia ada keganasan dan tidak akan hilang kecuali berjinak dengan Allah swt.


  • Di dalam hati manusia ada kesedihan dan tidak akan hilang kecuali seronok mengenali Allah swt.


  • Di dalam hati manusia ada kegelisahan dan tidak akan tenang dan damai kecuali berlindung, bertemu dan berjumpa denganNya.


  • Di dalam hati manusia ada penyesalan dan tidak akan padam kecuali redha dengan suruhan dan laranganNya serta qada dan qadar Nya serta sentiasa sabar sehingga menemuiNya.


  • Di dalam hati manusia ada hajat dan tidak akan terbendung kecuali kecintaan kepada Nya dan bermohon kepada Nya.


Kekerapan berzikir kepada Nya adalah keikhlasan sebenar kepada Nya. Andai dunia dan isinya diberikan kepada manusia masih tidak lagi dapat membendung hajat hati sihamba itu. Apa yang hati kata lain dari bicara mulut. Mulut sering sahaja menagih janji sedangkan hati memendam rasa. Namun akibat dari tindakan diri akan dirasai oleh keduanya.

Manakala, kata Luqman Al Hakim tentang akal dan hati " Allah mencipta manusia dengan akal dan hati, yang saling berbeza tabiat dalam memberikan reaksi kepada perkataan. Akal memproses logik, hati memproses emosi. Akal dan logik menghasilkan tahu. Hati dan emosi mencetuskan kemahuan manusia.

Apabila kita meminta sesuatu dari orang lain dengan menyebut " Syafiq buka pintu itu", ia adalah arahan kepada akal. Namun arahan itu mungkin hanya difahami oleh akal, tetapi bagaimana pun dengan hati. Arahan itu tidak mengambil kira soal hati. Alangkah elok jika diungkap dengan perkataan yang lebih sopan seperti " Syafiq tolong bukakan pintu, terima kasih" Pasti ia boleh diterima akal dan hati.

Ketika Luqman menasihati anaknya. Beliau mulakan ungkapan nasihat dengan lafaz " Ya Bunayya, yang bermaksud " wahai anak ku sayang". Ia dalah lafaz akal dan hati. Beliau tidak bersikap angkuh terhadap anaknya walaupun statusnya sebagai bapa. Malah kuasa kasih sayang dan bahasa yang mengungkapnya, menjadikan nasihat itu lebih berkesan dan penuh hikmah.

Manusia tidak bertindak berdasarkan apa yang dia tahu (akal), tetapi manusia bertindak berdasarkan apa yang dia mahu (hati). Jangan hanya mengeluarkan arahan, tetapi manfaatkan fitrah manusia yang ada perasaan.

No comments:

Post a Comment